Jesteśmy zespołem wykwalifikowanych psychologów i pedagogów zajmujących się diagnozą dzieci od urodzenia do rozpoczęcia nauki szkolnej. Przeprowadzamy również ocenę gotowości szkolnej dziecka.
Główne zadania zespołu:
-
Rozpoznawanie możliwości rozwojowych dzieci i indywidualnych potrzeb.
-
Rozpoznawanie trudności i zaburzeń rozwojowych oraz kwalifikacja do form pomocy.
-
Terapia indywidualna wspierająca rozwój dzieci.
-
Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny.
-
Współpraca z nauczycielami przedszkoli i wsparcie w procesie edukacyjnym.
Realizacja zadań odbywa się poprzez:
-
Diagnozowanie poziomu rozwoju dziecka, potrzeb i możliwości w zakresie psychomotorycznego i społeczno – emocjonalnego funkcjonowania.
-
Diagnoza zaburzeń rozwojowych dzieci:
– opiniowanie do WWR
– orzekanie o potrzebie KS
-
Formy terapii:
– psychoterapia małego dziecka;
– terapia pedagogiczna
– WWR
– terapia Warnkego
– terapia Reha – com
-
Konsultacje z rodzicami. Ukierunkowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej w domu.
-
Obserwacja w przedszkolu. Konsultacje z nauczycielami przedszkola.
Nie istnieje granica wieku, w którym dziecko osiąga dojrzałości do nauki szkolnej. W różnych krajach ten wiek jest różny (4-8), ale różne są tez warunki nauki w szkole, sposób uczenia, wymagania kulturowe itp.
W Polsce większość dzieci w wieku 6-7 lat osiąga dojrzałość szkolną, czyli gotowość do nauki w klasie I.
Co to znaczy?
-
Dziecko jest zainteresowane zamianą przedszkola na szkołę. Wie, (tu rola rodziców) że tam będzie ciekawie, jest chętne do wyzwań typu zagadki, rebusy, konkursy, jest radosne, wesołe, potrafi opowiadać o tym, co robiło w przedszkolu, lubi kontakty z dziećmi, potrafi się z nimi bawić, inicjuje czasem zabawy, jest zainteresowane efektem swojej pracy, potrafi ja ocenić, przestrzega zasad ustalonych w przedszkolu i w domu, potrafi przegrywać, potrafi rozstawać się z rodzicami, jest samodzielne.
-
Poprawnie mówi, używa zdań złożonych, poprawnie je buduje, potrafi ułożyć historyjkę 3-4 elementową i ja opowiedzieć, uczy się na pamięć wierszyków i piosenek
-
Ma wiedzę na temat swojego otoczenia, rodziny – ile ma lat, ile lat ma rodzeństwo, co robią zawodowo rodzice, zna nazwy innych zawodów, wie, gdzie mieszka, zna nazwy zwierząt, roślin, wie, gdzie występują..
-
Potrafi liczyć do 20, wie, co to równo, tyle samo, więcej, mniej, o jeden mniej, o dwa więcej, potrafi dodawać, odejmować na konkretach w zakresie 10. Potrafi rozwiązać proste zadanie rachunkowe: Ile kół mają dwa samochody? Na parkingu stały 4 auta, 2 odjechały. Ile teraz stoi aut?
-
Lubi układanki, puzzle, zna nazwy figur geometrycznych i je rozpoznaje: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. Potrafi ułożyć obrazek z 9 części, dostrzega różnice w obrazkach.
-
Wyróżnia głoski na początku i na końcu wyrazu, dzieli wyrazy na głoski, sylaby, zapamiętuje wierszyki, potrafi dokończyć prostą rymowankę, zapamiętuje sekwencje słowne , np. nazwy dni tygodnia, pór roku
-
Odróżnia strony prawą i lewą umie określić położenie w przestrzeni, poprawnie używając pojęć za, pod, nad, pomiędzy,…
-
Dość sprawnie posługuje się ołówkiem, prawidłowo go trzyma, rysuje, maluje, używa wielu kolorów, kreśli linie pionowe i poziome, rysuje kwadrat, koło, trójkąt, rysuje szlaczek wg wzoru
Pamiętając, że każde dziecko jest niepowtarzalne i rozumiejąc prawo rodzica do subiektywnej oceny swojego dziecka służymy konsultacjami przed posłaniem dziecka do szkoły (rejestracja telefoniczna w sekretariacie poradni).
Zapraszamy!
Zdarza się, że podczas spotkania z nauczycielami lub specjalistami pracującymi
w przedszkolu pada propozycja wizyty w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Taka sugestia może wywołać u rodziców różne emocje, nierzadko jest to napięcie i lęk, zaskoczenie, poczucie bezradności, czasem zawstydzenie. Pojawienie się tych uczuć jest naturalne i zrozumiałe – poradnia to z reguły miejsce, które rodzice odwiedzą z dziećmi po raz pierwszy i nie wiedzą, co może ich tam czekać. Wielu z nich obawia się, że wizyta może spowodować nadanie dziecku niekorzystnej „łatki”. Z drugiej jednak strony, kiedy zapytano rodziców, o skojarzenia związane z poradnią psychologiczno-pedagogiczną to zazwyczaj odpowiedzi wiązały się z pomocą i wsparciem. Odpowiadając na najczęściej zadawane pytania, rozwiewamy wątpliwości i przybliżamy Państwu działania poradni.
Co to jest poradnia psychologiczno-pedagogiczna?
Poradnia to jeden z elementów sytemu oświaty, którego głównym celem jest wsparcie psychologiczne i pedagogiczne dzieci oraz ich rodzin. Główne zadania poradni zawarte są
w Rozporządzeniu Ministra Edukacji z dnia 1 lutego 2013 roku. Należą do nich przede wszystkim diagnozowanie dzieci oraz udzielanie dzieciom i ich rodzinom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (w tym określeniu zawierają się np. konsultacje
i porady psychologiczne, grupy wspracia, terapia, wykłady, warsztaty i prelekcje). Diagnoza najczęściej kończy się sporządzeniem dla dziecka opinii, która jest uznawana
w przedszkolach a jej zalecenia skrupulatnie realizowane przez nauczycieli
i specjalistów. Poradnia prowadzi także działalność orzeczniczą wydając m. in. orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych, czy też opinie o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
Dlaczego ktoś proponuje, żebym udał się tam ze swoim dzieckiem?
Główny powód, dla którego proponuje się wizytę w poradni to troska o dziecko
i jego prawidłowy rozwój. Spotkanie ze specjalistami pozwala na bliższe poznanie dziecka
i obiektywne przyjrzenie się jego umiejętnościom. Pracownicy poradni to doświadczeni specjaliści, którzy posiadają narzędzia niedostępne w przedszkolach i na ich podstawie mogą określić poziom rozwoju dziecka i jego możliwości. Poradnia wielu rodzicom kojarzy się tylko z dziećmi z trudnościami, ale może też wspomóc dzieci zdolne, które potrzebują dostosowania toku nauczania do swoich umiejętności.
Czego mogę się spodziewać?
W poradni psychologiczno-pedagogicznej zatrudnieni są psycholodzy, pedagodzy
i logopedzi. Niektórzy z nich specjalizują się w bardzo wąskich obszarach, np. w terapii integracji sensorycznej. W toku diagnozy pracownicy poradni współpracują ze sobą, ponieważ ich zadaniem jest poznać dziecko jak najlepiej. Z troską oraz życzliwością przyjmują dzieci i rodziców w swoim gabinecie. Wizyty, szczególnie dla dzieci w wieku przedszkolnym, są zazwyczaj czymś ciekawym. Badanie bardzo często odbywa się w formie zabawy i jest dla dzieci interesującym wyzwaniem. Czasami trwa kilkadziesiąt minut,
a czasami kilka godzin. Bywa, że do rozwiania wątpliwości wystarcza jedno spotkanie, zdarza się jednak, że diagnoza trwa kilka tygodni. Każde dziecko jest inne i potrzebuje innego rodzaju wsparcia a najważniejszym zadaniem specjalistów jest dostosowanie się do indywidualnych potrzeb każdego malucha. Zazwyczaj na początek odwiedza się psychologa i pedagoga, którzy w odpowiedzi na różne potrzeby dziecka mogą skierować do pozostałych specjalistów w poradni lub poza nią.
Co przygotować na pierwszą wizytę?
W poradniach obowiązuje rejonizacja, co oznacza, że każda z nich ma swój rejon działania, właściwy dla adresu przedszkola lub miejsca zamieszkania. Terminy oczekiwania na pierwszą wizytę są różne, od tygodnia do kilku miesięcy. Do poradni nie jest potrzebne skierowanie. Warto jednak przygotować książeczkę zdrowia dziecka. Ponadto, przyda się opinia wychowawców grupy przedszkolnej i specjalistów współpracujących z dzieckiem, zaświadczenia lekarskie (o ile dziecko takie posiada, np. zaświadczenie od neurologa, lekarza rehabilitacji, okulisty). Przydatne mogą też okazać się różne wytwory dziecka, np. rysunki, prace przedszkolne, wykonywane przez dziecko zadania. Jeżeli jakieś zachowanie wyjątkowo niepokoi rodzica, pomocne może być krótkie nagranie problematycznych momentów w ciągu dnia.
Jaki jest sens tych wizyt i jak mogą one pomóc mojemu dziecku?
Gdyby sprowadzić działalność poradni do jednego słowa to zdecydowanie można wskazać „pomoc”. Pomoc dla dziecka, rodziny i nauczycieli. Z wizyty rodzice wychodzą z garścią nowej wiedzy i informacji, uzyskują konkretne wsparcie i – w miarę możliwości – odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Pracownicy poradni potrafią uspokoić, ale też nie bagatelizują alarmujących sygnałów. Wydawane przez nich opinie są dla przedszkola niezwykle ważne, ponieważ zawierają konkretne zalecenia, które mają na celu jak najlepsze wsparcie rozwoju dziecka.
Przygotowała Natalia Kwieciak, psycholog PPP nr 9 we Wrocławiu