Nasza Poradnia obejmuje najmłodsze niepełnosprawne dzieci pomocą w ramach wczesnego wspomagania rozwoju od 2006 roku. Oferujemy terapię psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, biofeedback, zajęcia z zakresu integracji sensorycznej oraz rehabilitacji ruchowej.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane na mocy rozporządzenia z 24 sierpnia 2017r., ( DZ. U. z 2017 poz.1635), dedykowane jest dzieciom niepełnosprawnym. O opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju mogą ubiegać się rodzice lub opiekunowie prawni dziecka od chwili , gdy niepełnosprawność zostanie wykryta i potwierdzona diagnozą lekarską ( jest ona niezbędna do wydania opinii) do momentu podjęcia nauki w szkole . W celu pozyskania opinii rodzice zgłaszają się z wnioskiem do rejonowej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w której specjaliści dokonują oceny funkcjonowania dziecka i określają jakich form pomocy potrzebuje. Po otrzymaniu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, należy złożyć ją oraz wniosek o objęcie zajęciami w konkretnym, wybranym ośrodku. Wniosek do naszej Poradni- w zakładce do pobrania.
Koordynacją zajęć wwrd na terenie Poradni zajmuje się Joanna Czyżewska- Smereka.
Co powinno niepokoić w rozwoju dziecka?
- W pierwszych miesiącach życia – opóźnienia w rozwoju ruchowym.
- W późniejszych – opóźnienia w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, społecznym, opóźnienia w rozwoju mowy.
Przykłady etapów rozwojowych dla ważniejszych umiejętności dziecka
Podnoszenie główki
| Miesiąc życia | Dziecko potrafi |
|---|---|
| 1 | Odrywa nosek od materaca, nisko unosi główkę |
| 2 | Unosi główkę pod kątem 45 stopni |
| 3 | Unosi główkę pod kątem 90 stopni. Podczas pionowego trzymania dziecka utrzymuje ono główkę pionowo przez ok. 1 minutę |
| 4 | Unosi główkę pod kątem 90 stopni. Trzymane pionowo utrzymuje główkę. |
| 5 | Unosi się na przedramionach. Odwraca głowę w kierunku bodźca |
| 6 | Swobodnie odwraca głowę w kierunku bodźca. Utrzymuje sztywno główkę w pozycji pionowej. |
Umiejętność siedzenia
| Miesiąc życia | Dziecko potrafi |
|---|---|
| 3 | Krótko siedzi z całkowitą pomocą opiekuna (tylko wtedy, gdy potrafi już utrzymać sztywno główkę przez ok. 1 minutę) |
| 4 | Siedzi nieco dłużej z całkowitym podparciem i z pomocą opiekuna |
| 5 | Samodzielnie siedzi z podparciem |
| 6 | Samodzielnie siedzi bez podparcia |
| 7 | Samodzielnie siedzi bez podparcia. Wykonuje ruchy w pozycji siedzącej |
| 8 | Samodzielnie siada |
Stanie
| Miesiąc życia | Dziecko potrafi |
|---|---|
| 3 | Próbuje przyjmować pozycję stojącą, na krótko usztywnia nogi w kolanach |
| 4 | Podtrzymywane pod pachy opiera nóżki o podłoże i utrzymuje na nich ciężar ciała |
| 5 | Coraz lepiej utrzymuje ciało na prostych nóżkach, gdy jest podtrzymywane |
| 6 | Pociągane za rączki wstaje z siadu lub leżenia. Podejmuje pierwsze próby stawiania kroków |
| 7 | Stoi samodzielnie |
| 8 | Próbuje wstawać samodzielnie po uchwyceniu się podpory i podciągnięciu |
| 9 | Coraz sprawniej wstaje korzystając z niewielkiej podpory |
| 10 | Próbuje wstawać z klęku lub raczkowania |
Chodzenie
| Miesiąc życia | Dziecko potrafi |
|---|---|
| 6 | Podtrzymywane pod pachy stawia pierwsze kroki |
| 7 | Samodzielnie stoi z podparciem, próbuje pierwszych kroków |
| 8 | Lepiej stoi trzymając się prętów łóżeczka, wykonuje kilka kroków z trzymaniem się |
| 9 | Stawia kroki z jednoczesnym trzymaniem się obiema rączkami np. brzegów łóżeczka |
| 10 | Chodzi prowadzone za obie rączki |
| 11 | Chodzi przesuwając przed sobą podporę, np. krzesełko |
| 12-14 | Samodzielnie chodzi |
Etapy rozwoju dużej motoryki w drugim roku życia
| Miesiąc życia | Dziecko potrafi |
|---|---|
| 12-13 | Samodzielnie chodzi |
| 13 | Samodzielnie przysiada |
| 16 | Kopie piłkę |
| 16-17 | Wspina się |
| 17 | Rzuca piłkę |
| 16-18 | Biega |
| 19-20 | Wchodzi po schodach |
| 21-22 | Próbuje rozbierać się |
| 22-23 | Podskakuje |
| 21-24 | Próbuje jeździć na rowerku |
Etapy rozwoju małej motoryki w drugim roku życia
| Miesiąc życia | Dziecko potrafi |
|---|---|
| 13-14 | Chwyta pęsetkowo |
| 13-15 | Nieporadnie posługuje się łyżką lub widelcem |
| 13-15 | Rysuje znaczki, bazgrze |
| 13-16 | Pije z kubka |
| 13-18 | Wkłada klocek do otworu |
| 13-17 | Próbuje samodzielnie myć zęby |
| 16-17 | Buduje wieżę z 2 klocków |
| 16-18 | Buduje wieżę z 4 klocków |
| 19 | Buduje wieżę z 5 klocków |
| 21 | Buduje konstrukcje na płaszczyźnie |
| 21-22 | Odkręca przykrywki |
| 24 | Buduje wieżę z 6 klocków |
Rozwój mowy
| Miesiąc życia | Dziecko potrafi |
|---|---|
| 2 | Głuży – wydaje dźwięki jednosylabowe (aaa, uuu), czasem połączenie samogłoski i spółgłoski, np. guuu |
| 6 | Gaworzy –np. bababa,popopo |
| 12-24 | Wymawia proste wyrazy, które maja wartość komunikacyjną np. daj. nie, am , mama , tata itd. |
| 24-36 | Buduje zdania dwuwyrazowe, a w trzecim roku życia dłuższe. Jest komunikatywne. |
| 36-7 lat | Okres swoistej mowy dziecięcej. Około 4-5 roku życia pojawiają się głoski sz, ż, cz, dż a późnej 5-6 r.ż głoska r , wcześniej realizowana jako l lub j.Dziecko 7-letnie mówi prawidłowo |
