Procedura określająca zasady bezpieczeństwa higienicznego w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 9 we Wrocławiu opracowana w związku z przywróceniem stacjonarnej pracy poradni od 4 maja 2020 r.
Celem wdrażanych procedur jest:
- Dodatkowe zmniejszenie ryzyka dla pracowników PPP (usługodawcy) i pacjenta (usługobiorcy).
- Ograniczenie liczby kontaktów na terenie Poradni w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
- Kompleksowe działanie przeciwepidemiczne dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii
- Zasady ogólne
- Wszyscy pracownicy Poradni zostaną wyposażeni w środki ochrony indywidualnej ( przyłbice, rękawiczki ochronne, płyny do dezynfekcji).
- Do siedziby głównej Poradni pracownicy i klienci wchodzą, korzystając z wejścia od strony parkingu, z tyłu budynku. W sytuacji konieczności skorzystania z dźwigu osobowego, klient zgłasza ten fakt portierowi lub innemu pracownikowi Poradni.
- Z windy mogą korzystać jednocześnie maksymalnie 2 osoby.
- W jednym pomieszczeniu podczas wizyty w poradni mogą przebywać oprócz diagnosty maksymalnie 2 osoby.
- Przedmioty i powierzchnie w gabinetach badań i terapii, których klienci dotykali podczas wizyty w poradni będą systematycznie dezynfekowane.
- Pomieszczenia, w których przebywają pracownicy Poradni, klienci będą systematycznie wietrzone oraz naświetlane przy użyciu promieniowania UV….
- Stacjonarne spotkania diagnostyczne i terapeutyczne będą ograniczone czasowo do niezbędnego minimum.
I. Zasady dotyczące pracowników Poradni
- Wszyscy pracownicy Poradni są zobowiązani do korzystania ze środków ochrony indywidualnej (przyłbic, płynów dezynfekcyjnych) podczas bezpośredniej, stacjonarnej pracy z klientem.
- Przybywający do poradni pracownicy każdorazowo zobowiązani są do starannego umycia oraz dezynfekcji rąk z użyciem płynu odkażającego dostępnego na terenie placówki, także po skorzystaniu z toalety, wytarciu nosa, jedzeniu.
- Każdy pracownik mający objawy chorobowe (katar, kaszel, podwyższoną temperaturę, trudności z oddychaniem, dreszcze, uczucie rozbicia, inne niepokojące) zgłasza ten fakt dyrektorowi Poradni i nie pojawia się w miejscu pracy do czasu pełnego wyzdrowienia, korzystając ze zwolnienia lekarskiego.
- W przypadku współdzielenia gabinetu, spożywanie posiłków przez pracowników możliwe jest wyłącznie w pokoju socjalnym z zachowaniem podstawowych zasad higieny.
- Wszelkie zabawki nie nadające się do codziennej dezynfekcji np. zabawki pluszowe, dywaniki, nie mogą być dostępne dla dzieci przybywających do Poradni.
- Należy ograniczyć do niezbędnego minimum liczbę przedmiotów, których dotykają klienci Poradni, w gabinetach badań i terapii.
- Pracownicy Poradni przestrzegają godzin pracy wynikających z grafiku, w sytuacjach koniecznych, na polecenie dyrektora, dostosowują grafik, umożliwiając zapewnienie sprawnego i bezpiecznego obsłużenia klientów.
- Diagności zobowiązani są do prowadzenia badań z użyciem metod pozwalających na ocenę funkcjonowania dziecka w krótkim czasie. Wywiad powinien być prowadzony z użyciem metod pracy zdalnej (kontakt telefoniczny, mailowy).
- Pracownicy w trosce o wspólne bezpieczeństwo zgłaszają dyrektorowi zauważone przez siebie trudności w jego zapewnieniu.
- Dyrektor obliguje pracowników do dwukrotnego (dopołudniowego i popołudniowego) sprawdzania wiadomości mailowych docierających na indywidualne skrzynki email na wroclawskaedukacja.pl, oraz dbałości o sprawnie działającą taką drogę szybkiej komunikacji. W przypadku jakichkolwiek zakłóceń działania poczty mailowej, pracownik ma obowiązek powiadomić o tym fakcie informatyka Poradni.
- Pracownicy zobowiązani są co dwa tygodnie do wypełniania ankiety funkcjonującej pod nazwą „Ankieta wstępnej kwalifikacji”.
II. Zasady dotyczące klientów Poradni
- Na badania, zajęcia terapeutyczne zgłasza się jedno dziecko z jednym opiekunem.
- Opiekunowie przybywają na wyznaczoną godzinę badań/zajęć terapeutycznych z maksymalnie 10 minutowym wyprzedzeniem.
- Podczas badań/zajęć oraz oczekiwania na nie wskazane jest zachowanie bezpiecznej odległości między osobami (2 metry), z wyłączeniem dzieci i ich rodziców względem siebie.
- Przybywający do poradni klienci każdorazowo zobowiązani są do starannego umycia oraz dezynfekcji rąk z użyciem płynu odkażającego dostępnego na terenie placówki, także po skorzystaniu z toalety, wytarciu nosa.
- Klienci Poradni przebywając na jej terenie są zobowiązani do stałego zakrywania ust oraz nosa zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia, z wyłączeniem dzieci do lat 4.
- Klientom zabrania się spożywania posiłków na terenie Poradni.
- Z dystrybutora wody nie mogą korzystać samodzielnie dzieci.
- W miarę możliwości rodzic/opiekun/pełnoletni uczeń powinien zgłosić się na wizytę diagnostyczną z wypełnionym uprzednio wnioskiem pobranym ze strony Poradni.
- Klienci z oznakami choroby (katar, kaszel, duszności, podwyższona temperatura ciała) nie będą przyjmowani przez pracowników Poradni.
- Opiekun przebywający z dzieckiem na terenie Poradni jest zobowiązany do zorganizowania mu bezpiecznych warunków higienicznych (ograniczenie kontaktów z innymi dziećmi, dezynfekcja rąk, dozór podczas korzystania z toalety).
- Przed rozpoczęciem diagnozy klienci Poradni zobowiązani są do wypełnienia „Ankieta wstępnej kwalifikacji”, opiekunowie w formie dotyczącej siebie i dziecka.
Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Procedura powstała z uwzględnieniem wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia.
Załącznik 1 – Ankieta wstępnej kwalifikacji
Załącznik 2 – Ankieta wstępnej kwalifikacji do zajęć w ramach WWRD